Mówi się, że znajomość angielskiego u pracowników jest kluczem do sukcesu firmy na rynku. Globalny ekspert języka angielskiego postanowił sprawdzić, co sądzą o tym liderzy działów HR i dyrektorzy dużych europejskich firm.
W trakcie naszych licznych rozmów z partnerami i klientami, dostrzegliśmy rozbieżność pomiędzy rosnącym znaczeniem języka angielskiego na rynku a dostępnymi narzędziami i strategiami potrzebnymi do jego rozwijania wśród pracowników. Często przedsiębiorstwa nie posiadają wystarczającej wiedzy na temat poziomu kompetencji językowych swoich pracowników lub kandydatów do pracy. Postanowiliśmy zbadać to zagadnienie i wykorzystać naszą wiedzę, doświadczenie i kompetencje, aby pomóc firmom zamienić umiejętności językowe pracowników w jeden z atutów biznesowych. Dlaczego angielski jest aż tak ważny? Oto, czego się dowiedzieliśmy.
Zdobywaj informacje i kontakty
Słaba znajomość języka angielskiego może utrudniać osobom na stanowiskach menedżerskich nadążanie za trendami w branży i stawiać pod znakiem zapytania ich udział w międzynarodowych seminariach, konwentach handlowych i innych wydarzeniach biznesowych. Dla firmy może to oznaczać ograniczony dostęp do nowych możliwości, ryzyko utraty reputacji lub nieumiejętność podążania za zmieniającymi się trendami rynkowymi. Na przykład, gdyby handlowcy w niemieckich bankach nie byli „na bieżąco” z informacjami z rynku międzynarodowego, 75 % ich całkowitego przychodu byłoby zagrożone.
Tnij koszty
Źródła dostaw wpływają bezpośrednio na zyski firmy, tak samo jak umiejętność ustalania konkurencyjnych cen. Ograniczenie dostaw tylko do dostawców lokalnych może prowadzić do wyższych kosztów dostawy. Większość firm szuka dostawców w krajach o niskich kosztach produkcji, a surowców u najatrakcyjniejszych cenowo sprzedawców. Znaczenie znajomości języka angielskiego w tych przypadkach jest powiązana zatem nie tylko ze sprzedażą, ale także z wysokością ponoszonych nakładów. We włoskim przemyśle wytwórczym szacuje się, że biegłość w języku angielskim pozwala zredukować koszty dostaw aż o 50 %, gdyż umożliwia to firmom wybranie najtańszych dostawców i kupowanie bezpośrednio od nich.
Otwórz swoje „okno na świat”
Dobra znajomość angielskiego może być przełomowym czynnikiem w kontaktach międzynarodowych. Może znacząco zwiększyć szanse firmy na wygranie korzystnego kontraktu, podnieść jej pozycję negocjacyjną oraz zredukować koszty składania ofert przetargowych. Jeżeli firma nie potrafi wyrazić swojej oferty w odpowiedni sposób na piśmie, w dużym stopniu może wpłynąć to na jej odrzucenie już na pierwszym etapie kwalifikacji.
Oferty bardzo często wiążą się również ze spotkaniami „twarzą w twarz” i nawiązywaniem bezpośrednich relacji biznesowych, które wymagają mocnych kompetencji w mówieniu i słuchaniu. Według Głównego Urzędu Statystycznego, w 2015 roku Polska zanotowała dodanie saldo w handlu zagranicznym w wysokości prawie 9 milionów złotych. Mamy już ponad 60 firm działających na całym świecie, odnoszących duże sukcesy.
Inwestuj i myśl międzynarodowo
Wychodzenie poza rynki lokalne wymaga takiego poziomu funkcjonowania działów marketingu i sprzedaży, który umożliwia skuteczne komunikowanie się z klientem międzynarodowym – i tu niezbędny jest wysoki poziom języka angielskiego.
Właściciele biur podróży w Rosji przyznają, że bez znajomości języka angielskiego ich firmy nie mogłyby skutecznie negocjować z zagranicznymi partnerami i groziłaby im utrata pozycji na rynku, ze stratą w zyskach dochodzącą nawet do 90 %!
Buduj silną markę swojej firmy
Nasze badania wykazały, że niedostateczna znajomość języka angielskiego może znacząco wpłynąć na to, w jaki sposób klienci postrzegają markę firmy. Dobry międzynarodowy wizerunek marki pozytywnie wpływa na pozycję firmy na rynku i pozwala zdobyć wielu klientów. By ich następnie utrzymać niezbędny jest zespół obsługi klienta potrafiący kompetentnie świadczyć usługi w języku angielskim. Pracodawcy są doskonale świadomi tego, że umiejętność komunikowania się w języku angielskim jest kluczowa dla satysfakcji klienta zagranicznego i dlatego aż 66 % z nich wymaga od kandydatów do pracy znajomości angielskiego jako jednego z podstawowych kryteriów. W Polsce kelner lub kelnerka, którzy dobrze umieją komunikować się w języku angielskim, zarabiają cztery razy więcej niż inne osoby z zespołu, nie mówiące po angielsku.
Zarządzaj skutecznie zespołem
Ze względu na międzynarodową naturę wielu projektów realizowanych przez zespoły pochodzące z różnych krajów, znajomość języka angielskiego wśród wszystkich uczestników projektu jest kluczowa dla współpracy. Konsekwencje prostych nieporozumień
mogą być kosztowne. Mogą prowadzić do braku efektywności, wyższych kosztów bezpośrednich, a nawet niebezpiecznych wypadków. Znajomość angielskiego, będącego „współczesną łaciną” jest niezbędna głównie dlatego, że jest to język łączący ludzi z tej samej organizacji, rozproszonych po całym świecie, a pracujących w jednym zespole.
W rosyjskiej branży konsultingu i IT nad projektami pracują wspólnie deweloperzy z wielu krajów – 65 % wewnętrznej komunikacji w tym sektorze odbywa się w języku angielskim.
W porządku, ale jak ocenić, czy pracownicy znają dobrze angielski?
Z naszym ponad 80-letnim doświadczeniem w nauczaniu i ocenianiu poziomu znajomości języka, zaobserwowaliśmy wiele różnych sposobów, jakich używają firmy testując swoich pracowników w zakresie znajomości angielskiego. Wszystkie one dają pewną miarę oceny, jednak niosą za sobą także realne zagrożenia. Co więc robić, a czego unikać przy wyborze odpowiednich metod?
Unikaj:
- opierania się tylko na rozmowie kwalifikacyjnej po angielsku – sprawdza ona jedynie umiejętności mówienia kandydatów, pozostawiając ich umiejętności pisania i czytania niesprawdzone – w dodatku ocena dokonywana jest w sposób uproszczony i mało wiarygodny
- nierzetelnych lub amatorskich testów – wiele firm korzysta z testów języka angielskiego dostępnych w internecie lub zaprojektowanych wewnętrznie. Testy te zazwyczaj nie są oparte na żadnych badaniach, w związku z czym istnieje ryzyko otrzymania stronniczych, niepełnych lub mało wiarygodnych wyników
- szybkich testów internetowych – testy szybkiej oceny zazwyczaj nie zawierają elementów sprawdzających umiejętności mówienia czy pisania. W rezultacie nie dają precyzyjnego i wszechstronnego wizerunku zdolności osoby rozwiązującej taki test.
Upewnij się, że:
- regularnie sprawdzasz i znasz poziom znajomości angielskiego swoich pracowników
- korzystasz z wiarygodnych testów, dających konkretne punkty odniesienia, popartych licznymi próbami na grupach kandydatów oraz badaniami naukowymi
- wybierasz takie testy, które będą w stanie dać Ci pełen obraz kompetencji językowych kandydata – ważne jest zarówno mówienie, pisanie, czytanie, jak i rozumienie ze słuchu
- porównujesz umiejętności językowe swoich pracowników zgodnie z międzynarodowymi standardami
- wybierasz te testy, które precyzyjnie pokazują słabsze strony u kandydatów, co pomaga efektywnie zaprojektować kursy i programy szkoleniowe.
Czy Twoi pracownicy znają angielski na tyle, aby firma mogła być konkurencyjna na rynku?
Więcej informacji uzyskasz czytając pełen raport z naszego badania: www.britishcouncil.pl/pobierz-ebook-angielski-biznes-aptis
Jednym z kluczowych obszarów kulturowej misji British Council jest wspieranie i promowanie standardów znajomości języka angielskiego w sektorach korporacyjnym, rządowym i edukacyjnym. Mając 80-letnie doświadczenie w zapewnianiu najwyższych standardów nauczania i ewaluacji poziomu znajomości języka angielskiego, British Council organizuje rocznie trzy miliony egzaminów językowych i szkoli w zakresie angielskiego ponad 300 tysięcy osób rocznie w ponad 100 krajach na całym świecie.